Saturday, July 21, 2012

လူ႔ဘ၀ ပဋိသေႏၶစတည္ျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဗုဒၶအဘိဓမၼာႏွင့္ သိပၸံနည္းႏိုင္းယွဥ္ခ်က္



ယေန႔ေခတ္ သိပၸံပညာ၏ အံ့ၾသစရာေကာင္းေလာက္ေအာင္ ေအာင္ျမင္မႈမ်ားကို အေၾကာင္းျပဳ၍ သိပၸံပညာသည္ အရာရာကို ေျဖရွင္းေပးႏိုင္သည္ဟု ထင္ျမင္ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ သိပၸံပညာသည္ ႐ုပ္၏ သေဘာတရားတို႔ကိုသာ ေလ့လာသိနားလည္၍ နာမ္ဟုေခၚေသာ စိတ္ ေစတသိက္တို႔၏ သေဘာတရားကို နားမလည္ႏိုင္ေသးေပ။ ႐ုပ္သည္ မသိတတ္ေသာ သေဘာ တရားျဖစ္၍ နာမ္သည္ကား သိတတ္ေသာ သေဘာတရားျဖစ္၏။ ႐ုပ္ႏွင့္နာမ္တို႔တြင္ နာမ္ တရားက ပို၍အစြမ္းထက္၏။ ““စိေတၱန နီယတိ ေလာေကာ”” စိတ္သည္ ေလာကကို ဦးေဆာင္ လြမ္းမိုး၏ ဟူေသာ ဘုရားရွင္၏ စကားရိွသည္ မဟုတ္ေလာ။ သိပၸံပညာဟူသည္ ႐ုပ္၏ သေဘာ တရားမ်ားကို သိနားလည္ေသာ အသိၪဏ္ျဖစ္၍ ထိုအသိၪဏ္သည္လည္း စိတ္၌တည္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သိပၸံပညာဟူသည္ စိတ္ဦးေဆာင္ေသာ နာမ္တရား၏ အစြမ္းသတ္ၱိပင္ ျဖစ္သည္။ သိပၸံပညာာ၏ အစြမ္းထက္ျခင္းသည္လည္း နာမ္တရား၏ အစြမ္းထက္ျခင္းဟု ေခၚဆိုႏိုင္သည္။
       တိုးတက္ေနေသာ သိပၸံကိရိယာမ်ားသည္ စိတ္ကုိရွာေဖြရန္ မတတ္ႏိုင္ေပ။ စိတ္ထက္ ပို၍ႏူးညံ့လွေသာ ေစတသိက္မ်ားကိုလည္း မစမ္းသပ္ႏုိင္ေပ။ ဗုဒၶအဘိဓမၼာအရ ပဋိသေႏၶတည္ ျခင္းကိစၥတြင္ ကံ၏အစြမ္းသတ္ၱိပါ၀င္ေနသည္။ ထိုကံတရားႏွင့္ ပက္သက္၍ သိပၸံပညာသည္ မစမ္းသပ္ မေဖာ္ျပႏိုင္ေပ။ သိပၸံပညာအရ ပန္းတစ္ပြင့္၏ ၀တ္မႈန္သည္ ထိုပန္းပြင့္၏ ၀တ္ဆံ အတြင္း၌ရိွေသာ ၀တ္မႈန္ခံေပၚသို႔ က်ေရာက္သြားလွ်င္ျဖစ္ေစ၊ အျခားမ်ိဳးတူပန္းပြင့္၏ ၀တ္ဆံ အတြင္းရိွ ၀တ္မႈန္ခံေပၚသို႔ က်ေရာက္သြားလွ်င္ျဖစ္ေစ ၀တ္မႈန္ကူးျခင္းကိစၥ ျဖစ္ႏိုင္၍ ထိုမွတဆင့္ အသီးအေစ့ ျဖစ္ေပၚလာသည္ကို သိရိွထားၾကၿပီးျဖစ္သည္။ ထို႔အတူပင္ သက္ရိွတၱ၀ါမ်ားတြင္ အဖို၏သုတ္ေကာင္ႏွင့္ အမ၏ မ်ိဳးဥတို႔ ေပါင္းစပ္ၾကေသာအခါ သေႏၶေလာင္း ျဖစ္ေပၚလာသည္။ ထို႔ေနာက္ ကလာပ္စည္းေခၚေသာ ဆဲလ္မ်ား အဆင့္ဆင့္ ကဲြျပားလာျခင္းျဖင့္ သန္းေပါင္းမ်ားစြာ ေသာ ဆဲလ္တို႔ေပါင္းစုထားေသာ သတၱ၀ါကေလး ျဖစ္ေပၚလာသည္ဟု ေလ့လာေဖာ္ျပၾကသည္။
       ဗုဒၶအဘိဓမၼာနည္းအရ လူသတၱ၀ါသည္ ခႏၶာငါးပါး (သို႔မဟုတ္) ႐ုပ္နာမ္ႏွစ္ပါးတို႔၏ အေပါင္းအစုမွ်သာ ျဖစ္သည္။ ႐ုပ္သည္ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ နိယာမအတိုင္း လိုက္နာ၍ နာမ္သည္ နာမ္ပိုင္းဆိုင္ရာ နိယာမမ်ားကို လိုက္နာၾကရမည္ျဖစ္သည္။ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အေနျဖင့္ ၾကည့္ပါက ပန္းပြင့္၌ ၀တ္မႈန္ကူးျခင္းႏွင့္ လူတို႔၌ သေႏၶေအာင္ျခင္းတို႔သည္ ဆင္တူၾက၏။ သို႔ေသာ္လည္း ပန္းပြင့္၊ သစ္သီး၊ သစ္ပင္တို႔၌ နာမ္တရားေခၚ စိတ္မပါ၀င္ေပ။ ႐ုပ္တရား သက္သက္သာ ျဖစ္၏။ လူတို႔၌ကား ႐ုပ္နာမ္ႏွစ္ပါးစံု ပါ၀င္သည္။ နာမ္တရားမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ မွတ္သားမႈသညာ၊ ခံစားမႈေ၀ဒနာ၊ ေစ့ေဆာ္မႈေစတနာ၊ သိမႈ၀ိညာဥ္တို႔သည္ သေႏၶတည္သည္ႏွင့္ တၿပိဳင္နက္ ျဖစ္ေပၚလာေၾကာင္းကို ဗုဒၶအဘိဓမၼာက ေဖာ္ျပထားသည္။
       သိပၸံပညာသည္ကား မည္သည့္အရြယ္ မည္သည့္အခ်ိန္တြင္ သေႏၶေလာင္း၌ အသက္ စတင္ျဖစ္ပြားသည္ကို တိတိက်က် မေဖာ္ျပႏိုင္ေသးေပ။ သိပၸံပညာရွင္တို႔၏ ““ရက္သတ္ၱပတ္ သံုးပတ္အရြယ္၌ ႏွလံုးစခုန္ၿပီး ဦးေႏွာက္စတင္ျဖစ္ပြားသည္”” ဟူေသာအဆိုသည္ ႐ုပ္ေရာနာမ္ပါ အတူတကြ ျဖစ္သည္ဟူေသာ ဗုဒၶအဘိဓမၼာေဖာ္ျပခ်က္ႏွင့္ နီးစပ္မႈရိွပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ကံစြမ္းအင္ႏွင့္ နာမ္သေဘာတရားကို နားမလည္ေသာ သိပၸံပညာရွင္တို႔အဖို႔ သေႏၶတည္သည္ႏွင့္ တၿပိဳင္နက္ ႐ုပ္နာမ္ႏွစ္ပါး ပါ၀င္သည္ဟူေသာ အခ်က္ကို သိရိွနားလည္ရန္ ခက္ခဲေပလိမ့္မည္။ ပဋိသေႏၶတည္စအခ်ိန္၌ ကလာပ္စည္းေခၚ ဆဲလ္တစ္ခုသာ ရိွသည့္ သေႏၶေလာင္းသည္ တျဖည္းျဖည္းႏွင့္ ဆဲလ္မ်ိဳးကဲြေပါင္း ႏွစ္ရာခန္႔ႏွင့္ ဆဲလ္အေရအတြက္ေပါင္း သန္းေပါင္းမ်ားစြာ အျဖစ္သို႔ အဆင့္ဆင့္ ကဲြသြားၿပီးလွ်င္ တူရာဆဲလ္မ်ား အခ်င္းခ်င္း စုစည္းၾကလွ်က္ ကိုယ္အဂၤါ အစိတ္အပိုင္းမ်ားကို ျဖစ္ေစသည္ ဟူေသာ အခ်က္တို႔ကို သိပၸံပညာက သိၿပီးျဖစ္သည္။ ဗုဒၶသည္ကား ထိုအေၾကာင္းတို႔ကို လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ေပါင္း (၂၅၀၀) ေက်ာ္ကပင္ သဗၺညဳတၪဏ္ေတာ္ျဖင့္ ေဖာ္ထုတ္ေဟာၾကာခဲ့ၿပီး ျဖစ္ေပသည္။ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ဆိုရေသာ္ သိပၸံပညာသည္ ဗီဇနိယာမကိုသာ ေလ့လာႏိုင္စြမ္းရိွၿပီး ကမၼနိယာမေခၚ ကံစြမ္းအင္ကို မေလ့လာႏိုင္ေသးေပ။ ဗုဒၶအဘိဓမၼာသည္ကား ဗီဇနိယာမႏွင့္ ကမၼနိယာမတို႔ အေၾကာင္းကို ျပည့္ျပည့္စံုစံု ေဖာ္ျပႏိုင္စြမ္း ရိွေပသည္။

No comments:

Post a Comment